Na vojnu jsem nastoupil 3.října 1990, kdy jsme dojeli na hlavní vlakové nádraží v Brně. Potom následoval převoz již vojenským autobusem do kasáren Brno – Slatina. Následovalo sprchování, fasování eráru, stříhání, nachystání civilního oblečení na zaslání domů poštou, lékařská prohlídka s injekcí „proti smrti“ a „ubytování“ v přijímači. Přesně si již nepamatuji, ale na cimře nás bylo zhruba 15 – 20. Již ale přesně nevím. V kasárnách jsem byl zařazen jako řidič těžkých vozidel u letištní roty VÚ 9687. Funkce se rozdělovaly v budově tehdejšího klubu. V kasárnách jsem prodělal přijímač společně s kurzem KŘK, kde jsem si rozšířil předvojenský řidičák ze skupiny „C“ na „D“ a dále kurz PHM pod vedením tehdy kpt. Ing. Miloše Malého. No a vzhledem k tomu, že jsem jezdil s auty, nadřízený byl i tehdy kpt. Ing. Miroslav Borák. Také jsem přicházel často do styku s tehdy s nrtm. Blahutou. S těmito všemi jsem velmi dobře vycházel a byli to dobří chlapi. Žádná buzerace. Vzhledem k tomu, že byl člověk na vojně, kde prostě vládl určitý řád. Během přijímače jsem se jen neučili pořadovému výcviku, ale jezdili jsme i do Tuřan zametat košťaty stojánku a potom ve Slatině do kuchyně, kde jsme škrábali za budovou jídelny brambory pro celá kasárna a umývali nádobí v „černé kuchyni“. Po přijímači jsem chodil nějakou dobu do stráže hlídat sklady NZ, které byly u travnatého letiště za kasárnami. V zimě to byl celkem „výživné“. Z důvodu poruch na parovodu se na strážnici netopilo, byla tam pouze malá kamínka, která nic nevyhřála. Strážnice byla v budově věže travnatého letiště, v přízemních patrech. Pak jsem jezdil z cisternou T-138 CL. Což byla cisternová nástavba Tatry 138 o obsahu 10 kubíků, tzv. odsávačka. Cisterna byla plechová.
V autoparku na letišti v Tuřanech jsem mimo jiné trasy vozil PHM z automobilových cisteren, které jsem vyčerpával a z dalších různých nádrží do vagonů, které byly přistaveny na železniční vlečce a to vzhledem k tomu, že vojenské letiště v Tuřanech se rušilo a zahájil se tam plně civilní provoz. A samozřejmě práce kolem toho všeho a kolem auta. Nepřipadal jsem si jako na vojně, ale někde v práci a bavilo mě to. I když jsem pořád smrděl od benzínu, nafty a leteckého petroleje. Tenkrát byl možný bezproblémový přístup po letišti i ze strany civilních osob, ale nyní bych to tam samozřejmě nepoznal a nikam se nedostal. Všude milion plotů a ostrahy. Tenkrát byla prostě jiná doba. A hlavně se v odbavovací hale – tzv. na linkách, se dala koupit v bufetu pivo, což byl v přijímači nedostatkový sortiment 🙂
V současné době již kasárna v Brně – Slatině nenajdete. Ani travnaté letiště. Snad jen náznak silnice – spojnice mezi kasárnami a letištěm v Tuřanech. Všechny budovy kasáren jsou srovnané se zemí a na jejich místě se nachází sídliště a prodejna a jiné budovy. Po opuštění kasáren vojskem, byla kasárna vlastnictvím magistrátu a střežena soukromou strážní službou. Právě díky ochotě pracovníků magistrátu bylo možno pořídit fotografie. Bohužel když jsem tam zrovna fotil, nedostal jsem se na travnaté letiště a k hangárům, kde jsem chodil do stráže. Tato část byla plotem oddělena a údajně ji tenkrát ještě mělo vojsko. Rovněž nemám fotky z bývalých automobilových NZtů, od učeben a meteo. Toto vše se nacházelo v části po pravé straně mostku vedoucího přes koleje z areálu kasáren k travnatému letišti. Budova štábu byla z architektonického hlediska zajímavá, projektoval ji v roce 1937 arch. Jiří Kumpošt, byla celá podsklepená. Jedou jsem ve sklepích byl, bylo to zajímavé místo. V kasárnách Brno Slatina jsem byl u útvaru do 1.5.1991, kdy jsme byli poté převeleni na letiště do Mošnova u Ostravy.
Kdysi to vypadalo takhle. Žluté značky jsou pro srovnání pozice:
Legenda k očíslování:
- hlavní brána se strážnicí
- buzerplac
- štáb, ošetřovna, jednotlivé roty – v pravé části rovněž moje
- kuchyně (co jsem se tam během přijímače naškrábal brambor a naumýval nádobí)
- budova přijímače
- kanceláře PHM
- hasiči
- stojany pro výdej PHM (jako na nynější benzince)
- kinosál (nikdy jsem tam nebyl)
- baterkárna, autopark
- autopark
- učebny, autopark NZ a někde za ním meteo služba
- LOZ (letecké opravárenské závody)
- rota
- řídící věž travnatého letiště (za mého působení nevyužívaná), strážnice pro hlídání NZ-tů (zásadně se tam netopilo) a „basa“ (za mého působení nefunkční)
- sklady NZ – tam se chodilo do stráže
- stojánky pro vrtulníky, travnaté letiště
- tuším, že ubikace pro piloty, techniky a nějaká rota
Nynní takhle (2021):
Za mého působení v kasárnách Slatina zde byli tito důstojníci:
Velitel VU 9687 mjr.Ing. Kornel Vitál ZV kpt.Ing. Ivan Hadvig NŠ kpt.Ing. Vladimír Budi ZVV mjr.Ing. Jozef Refor ZVT pplk. Alexander Semeš Důstojník štábu:kpt.Ing.Opluštil Náčelník služby PHM kpt.Ing.Miloš Malý (můj přímý nadřízený) Technik služby PHM nrtm.Blahuta Náčelník automob.služby kpt.Ing. Miroslav Borák Náčelník chem. služby kpt.Miloš Kolář Velitel letištní roty: npor. Bařina, velitel čety: por.Ing. Hřebačka
- Nadzemní snímky použity z portálu mapy.cz
- foto T138CL použito z valka.cz